Mida rehvi tähised tegelikult tähendavad ja miks on oluline neid teada?

Rehvi külge lähemalt uurides märkad seal hulka numbreid ja tähti. Need ei ole juhuslikud märgised, vaid need annavad olulist infot rehvi suuruse, kandevõime, kiiruspiirangu ja paljude muude omaduste kohta. Rehvi tähised ja nende tundmine aitab valida oma autole sobivad rehvid, tagada sõiduohutuse ja vältida probleeme nii tehnoülevaatusel kui ka kindlustusega.
Rehvi mõõdud
Tavaliselt tuntakse rehvi mõõte tähistavate numbrite tähendust kõige paremini. Näiteks 205/55 R16 tähis koosneb mitmest osast:
- 205 – rehvi laius millimeetrites. Antud juhul on rehv 205 mm lai.
- 55 – rehvi kõrgus protsentuaalselt laiusest. See tähendab, et rehvi kõrgus on 55% laiusest.
- R – see on radiaalrehvi tähis ning ühtlasi on see tänapäeval kõige levinum rehvitüüp.
- 16 – velje diameeter tollides.
Kui valida valede mõõtudega rehv, võib see hakata vastu auto keret käima, mõjutada kiirusemõõdiku täpsust ja muuta auto juhitavust.
Koormusindeks ehk rehvi kandevõime
Järgmine oluline tähis on koormusindeks, mille leiad tavaliselt velje diameetri kõrvalt. See number näitab, milline on ühe rehvi maksimaalne kandevõime. Näiteks koormusindeks 91 tähendab, et üks rehv kannab kuni 615 kg. Kuna autol on neli rehvi, korrutatakse see neljaga ja nii saadakse kogu auto maksimaalne kandevõime.
Koormusindeks peab olema minimaalselt pool autosilla kaalust. Vale koormusindeksiga rehvide kasutamine on ohtlik, sest ülekoormatud rehvid võivad kuumeneda, puruneda ning ebakorrapäraselt kuluda.
Kiirusindeks
Koormusindeksi kõrval on tavaliselt täht, mis tähistab kiirusindeksit. Näiteks 91V, kus V on kiirusindeks. See on maksimaalne kiirus, millel rehv suudab oma omadusi säilitada:
- Q - kuni 160 km/h
- R - kuni 170 km/h
- T – kuni 190 km/h
- H – kuni 210 km/h
- V – kuni 240 km/h
- W – kuni 270 km/h
- Y – kuni 300 km/h
- ZR - üle 240 km/h
Oluline on teada, et kiirusindeks ei tähenda kindlasti seda, et peaksid nii kiiresti sõitma, vaid et rehvi on sellisel kiirusel testitud ja on kindlaks tehtud, et see on rehvi mõttes ohutu.
Tootmiskuupäev
Rehvi küljel on lisaks muudele tähistele ka tootmiskuupäeva kood. See koosneb neljast numbrist, mis näitavad valmistamise nädalat ja aastat. Näiteks kood 1222 tähendab, et rehv toodeti 2022. aasta 12. nädalal. Kuigi rehv võib olla vähe kasutatud, loetakse seda siiski vanaks, kui see on olnud hoiul üle 6 aasta. Vanemad rehvid kaotavad oma elastsuse ja pidamisomadused, mistõttu tasub tootmiskuupäeva alati kontrollida ja vanemad rehvid jäätmete sekka viia.
Rehviomaduste tähised ja lühendid
Rehvi küljelt leiab veel terve rea lühendeid, mis annavad selle eripärade kohta infot. Tavaliselt on tootja nimi ja mudel välja kirjutatud selges kirjas, kuid tähekombinatsioonid vajavad lahti seletamist.
- M+S – off-road ja talverehv, sobib pehmematesse talveoludesse.
- 3PMSF või mäetippude ja lumehelbekese sümbol - rehv on testitud karmides talveoludes ja sobib meie kliimas talvel kasutamiseks.
- AD, DD, OD, SD – naastrehvide tähised: AD (alumiiniumnaast), DD (teemantgeomeetriaga naast), OD (ovaalnaast), SD (terasnaast).
- SC (Soft Compound) – põhjamaadele sobiv pehme kummisegu, mis tagab külmas parema haarduvuse.
- AT (All Terrain) – maastikumustriga rehv, mis sobib nii teekattele kui ka maastikusõiduks.
- MT või M+T (Mud & Terrain) – eriti jämeda mustriga maastikurehv, mõeldud keerulistesse oludesse.
- C (Cargo) – kaubikutele mõeldud rehv, suurendatud kandevõimega.
- LT (Light Truck) – kergetele veokitele sobiv rehv.
- LL (Light Load) – kergete koormate vedamiseks mõeldud rehv.
- XL või RF (Extra Load / Reinforced) – tugevdatud ning suurendatud kandevõimega rehv.
- FR / FP (Flange Rim Protection) – veljekaitsega rehv, et aidata vältida velje kahjustusi äärekivi või muude takistuste vastu sõites.
- ML – rehvi küljel on kaitseriba.
- RFT, Run Flat, SSR, ROF – tühisõiduomadustega rehvid, millega saab teatud kiiruse ja vahemaa ulatuses edasi sõita ka pärast rehvi purunemist.
- CS – isesulguv või torkekindel rehv, mis parandab väiksemad kahjustused ise.
- SUV – tähis, mis näitab, et rehv sobib sportlikele tarbeautodele.
- ST (Special Trailer) – spetsiaalselt haagistele mõeldud rehv.
- T (Temporary) – ajutine ehk varurehv.
- TL (Tubeless) – ilma sisekummita rehv.
- M/C – mootorrattarehv.
- TWI (Tread Wear Indicator) – kulumisindikaatori asukoht, mis näitab, kus rehvimustri vahelt leiab kulumispiiri tähistuse.
- Made in … – tootjariik, kus rehv on valmistatud.
- Nooled rehvil – näitavad, et tegemist on ühesuunalise mustriga rehviga ja millises suunas see peab veerema.
Asümmeetrilistel rehvidel on tähised Inside/Outside, mis näitavad, kumb pool peab jääma velje sisse ja kumb väljapoole. See on oluline, sest rehvi muster on disainitud erinevalt, et tagada nii hea pidamine kui ka vee ärajuhtimine.
Sellised tähised annavad kiiresti infot rehvi omaduste kohta ja aitavad valida just sinu sõidukile õige mudeli.
OE-tähised
Rehvide küljelt võib lisaks mõõtudele ja omaduste tähistele märgata ka OE-tähist (Original Equipment). See viitab sellele, et konkreetne rehv on toodetud vastavalt autotootja originaalvarustuse nõuetele ja sobib tehases paigaldatud rehvide asendamiseks.
Näiteks BMW puhul tähistatakse rehve tärniga (*), Porsche kasutab koode N0 kuni N-x, Audi puhul võib näha märgistust AO, AOE või RO1. Mercedes-Benz tähistab oma originaalvarustuse rehve MO, MOE või MO1, samas kui Jaguar märgistab neid tähega J ja Jaguar Land Rover koodiga JLR.
Ferrari puhul kohtab tähiseid K1–Kx, Lamborghini kasutab L-tähist, Lotus märgib rehve LS-koodiga ning Maserati MGT-ga. Aston Martin puhul on kasutusel AM, Alfa Romeo tähistab rehve AR-ga, Bentley aga lihtsalt tähega B.
Ka teised tootjad on loonud oma tähistussüsteemi:
- Tesla kasutab koode T0–Tx,
- Volvo tähist VOL,
- Volkswagen VO,
- Škoda SK,
- Opel OP,
- Peugeot PE,
- Renault RE/RS/A,
- Rolls-Royce RR,
- Mazda ja Mitsubishi MZ,
- Nissan NR1,
- Ford FO,
- Polestar POL,
- Hyundai H,
- Genesis GOE,
- Honda/Acura NSX HO või H1,
- McLaren Mc,
- Subaru ja mõnel juhul ka SEAT JZ,
- General Motors TPC.
Miks on rehvi tähised olulised?
Rehvi tähised ei ole lihtsalt tehniline info, vaid need mõjutavad otseselt sõidu- ja liiklusohutust ja sõidumugavust. Vale suuruse, liiga madala koormusindeksi või sobimatu kiirusindeksiga rehvide kasutamine võib põhjustada:
- sõiduki juhitavuse halvenemist,
- pidurdusteekonna pikenemist,
- suuremat kütusekulu,
- rehvide kiiremat ja ebaühtlast kulumist.
Õigete tähiste jälgimine tagab, et sinu auto rehvid vastavad tootja soovitustele, kestavad kauem ja on igas olukorras turvalised.
Õigete rehvide valik ei mõjuta ainult auto juhitavust ja ohutust, vaid see on ka kindlustuse seisukohalt oluline. Kui autol on kasutusel valede tähistega rehvid, võib see liiklusõnnetuse korral mõjutada liikluskindlustuse või kasko poolt kahju hüvitamist.