Kuidas auto tehnoülevaatuseks valmistuda?

Kuidas auto tehnoülevaatuseks valmistuda?

Iga autojuht vastutab selle eest, et tema sõiduk oleks tehniliselt korras ja seda mitte ainult enda, vaid ka teiste liiklejate turvalisuse huvides. Regulaarne auto tehnoülevaatusel käimine aitab tuvastada probleeme, mida autole peale vaadates ei pruugi märgatagi ning vähendab auto tehnilise seisukorra tõttu liiklusõnnetusse sattumise tõenäosust.

Kui tead, mida ülevaatusest oodata ja kuidas oma autot eelnevalt kontrollida, läheb ülevaatuse läbimine muretult. Siinkohal räägimegi lähemalt, mida seal täpsemalt vaadatakse, kuidas ise kontrolliks valmistuda, millised dokumendid peavad kaasas olema ning mida teha siis, kui auto kohe ülevaatuselt läbi ei lähe.

Kuidas kontrollida auto ülevaatuse kehtivust?

Kui sa ei mäleta täpselt, millal sinu auto viimati ülevaatusel käis või millal ülevaatus kehtivuse kaotab, siis pole muretsemiseks põhjust, sest ülevaatuse kehtivust saab lihtsasti kontrollida. Selleks tuleb minna Transpordiameti e-teenindusse ning sisestada oma auto registreerimisnumber. Süsteem näitab kohe ära, kas ülevaatus on kehtiv, millised on eelnevate tehnoülevaatuste tulemused ning millal ülevaatus läbi saab.

Kontroll ise võtab aega vaid minuti, kuid võib säästa sind trahvist ja võib-olla isegi liiklusõnnetusse sattumisest. Eriti kasulik on kehtivust aeg-ajalt kontrollida siis, kui autot kasutab mitu inimest või sellega sõidetakse harvem.

Kui tihti peab auto tehnoülevaatusele viima?

Tehnoülevaatuse sagedus sõltub eelkõige sõiduki liigist ja vanusest.

  • Tavalised mootorsõidukid ja kerghaagised (M1, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, O1) peavad esimese ülevaatuse läbima uue auto registreerimisest 4 aasta möödumisel. Seejärel tuleb auto viia ülevaatusele iga 2 aasta tagant ning kui auto on vanem kui 10 aastat, siis juba igal aastal.
  • Kaubikud (N1-kategooria) peavad ülevaatusele minema esmakordselt juba 2 aasta möödudes ning seejärel igaaastaselt.
  • Raskemad veokid, bussid ja haagised (N2, N3, O2, O3, O4, M2, M3) vajavad iga-aastast tehnoülevaatust alates esimesest aastast. M2 ja M3 kategooria sõidukid peavad ülevaatuse läbima iga 6 kuu tagant kui sõiduk on vanem, kui 10 aastat.
  • Vanasõidukid peavad ülevaatusele minema iga 4 aasta tagant. Kui tegemist on enne 1973. aastat esmaregistreeritud sõidukiga, siis tuleb ülevaatusele minna iga 12 aasta järel alates vanasõidukiks tunnustamisest.

Mis dokumendid tuleb ülevaatusele kaasa võtta?

Tehnoülevaatusele minnes on sul vaja kaasa võtta vaid sõiduki registreerimistunnistus või selle B-osa ehk nn tehniline pass. Autot ei pea ülevaatusele viima sõiduki omanik ise – ülevaatusele võib minna ka keegi teine, näiteks pereliige, sõber või töökaaslane. Selleks pole vaja eraldi volitust ega luba. Tähtis on vaid see, et auto oleks tehniliselt korras ja vajalik dokument oleks kaasas.

Lisaks eelpool mainitud dokumentidele võivad sõltuvalt tehnoülevaatuse liigist olla vajalikud ka järgmised lisadokumendid:

  • kui tegu on erakorralise ülevaatusega, mis on määratud näiteks liiklusjärelvalve käigus, siis tuleb kaasa võtta kontrollkaart, mille politsei on eelnevalt väljastanud;
  • kui tegemist on vanasõidukiga, siis on vaja kaasa võtta akt, mis tõendab, et auto on ametlikult vanasõidukiks tunnustatud;
  • kui ülevaatusele tuuakse takso, peab kaasas olema taksomeetri kohandamistunnistus;
  • kui tegemist on CEMT-sõidukiga, tuleb esitada vormikohased tunnistused, mis on väljastatud kas sõiduki valmistaja või tema Eestis volitatud esindaja poolt.

Mida tehnoülevaatusel kontrollitakse?

Kõik, mida tehnoülevaatusel kontrollitakse, on täpselt kirjas vastavas määruses, mis sätestab, et ülevaatusel tuleb hinnata sõiduki ohutust, keskkonnasõbralikkust ja tehnonõuetele vastavust.

Registriandmetele vastavus

Sõiduki identifitseerimise käigus kontrollib ülevaataja auto dokumente, VIN-koodi ja numbrimärki – need peavad omavahel kokku sobima ja vastama liiklusregistri andmetele.

Pidurid

Pidurisüsteem on üks olulisemaid komponente – üle vaadatakse nii sõidu- kui ka käsipidur, piduripedaal ja kõik muud pidurite mehaanilised osad.

Saaste

Heitgaase mõõdetakse spetsiaalsete seadmetega. Vaadatakse, kui palju heitgaase auto välja paiskab ja kas see vastab kehtestatud normidele. Samuti jälgitakse, kas auto all on lekkeid või kas auto tekitab liigset müra.

Roolisüsteem

Roolisüsteemi puhul kontrollitakse rooliratast, roolisammast ja juhtrauda. Juhtimine peab olema täpne ja sõiduk peab roolile korrektselt alluma.

Veermik ja vedrustus

Veermiku ja vedrustuse kontrolli käigus vaadatakse, et kõik oleks kulumise ja korrosiooni suhtes korras ning sõit oleks stabiilne ja ohutu.

Nähtavus

Nähtavuse kontrollimiseks vaadatakse üle esiklaas, tahavaatepeeglid, kojamehed ja pesurid, samuti see, et midagi ei varjaks juhi vaatevälja.

Tuled ja muud elektriseadmed

Ülevaatusel kontrollitakse kõikide tulede töötamist ja valgusjõudu ning seda, kas need süttivad õigesti ja vastavad nõuetele.

Kere ja raamistik

Šassii ja kere seisukorda hinnatakse visuaalselt – oluline on, et raam ja sellega seotud detailid poleks roostes, katki ega ohtlikult kulunud.

Turvavarustus

Loomulikult on ka turvavarustus on oluline – kontrollitakse, kas turvavööd on olemas, terved ja töötavad nii, nagu peab. Samuti kontrollitakse tõkiskingade, tulekustuti ja ohukolmnurga olemasolu.

Lisaks kontrollitakse teatud sõidukitel ka spetsiifilisi seadmeid – näiteks taksodel taksomeetrit, õppesõidukitel lisapedaale ja alarmsõidukitel sireene ja tulesid.

Kuidas auto ülevaatuseks ette valmistada?

Kui soovid, et tehnoülevaatus läheks muretult ja auto saaks esimesel korral ülevaatuselt läbi, tasub enne ülevaatust natuke eeltööd teha. See ei tähenda, et pead automehhaaniku teadmisi omama, vaid piisab ka sellest, kui vaatad mõned põhilised asjad üle.

Alusta visuaalsest ülevaatusest

Vajadusel pese auto ära. Numbrimärk peab olema loetav, kõik tuled puhtad ja peeglid terved. Veendu, et salongis ei vedeleks ees asju, et ülevaatajal oleks lihtne turvavöösid ja muud vajalikku kontrollida.

Tuled ja klaasid

Kontrolli, kas kõik tuled töötavad: lähituled, kaugtuled, suunatuled, pidurituli, udutuled ja tagurdamistuli. Ära unusta ka salongis olevaid tulesid. Kui mõni pirn on läbi, vaheta see enne ülevaatust ära. Samuti peaksid tuuleklaas ja muud aknad olema terved.

Kojamehed ja klaasipesusüsteem

Veendu, et klaasipesuvedelikku on paagis piisavalt ja kojamehed töötavad korralikult ega kriibi klaasi. Kui kummiribad on katkised või ei puhasta enam hästi, vaheta need enne ülevaatust välja.

Rehvid

Kontrolli rehvimustrit – suverehvidel peab mustrit olema vähemalt 1,6 mm ja talverehvidel 3 mm. Jälgi, et rehvid oleksid ühtlase kulumisega ja ilma pragude ja muhukudeta. Õigeaegne rehvivahetus on samuti oluline.

Auto vedelikud

Vaata üle mootoriõli ja jahutusvedeliku tase. Kui need on miinimumi lähedal või sellest allpool, täida paagid enne ülevaatust. Samuti kontrolli, ega mootoriruumi all pole õliplekke või muid lekkeid.

Rool, pidurid ja vedrustus

Kui auto sõites koliseb, logiseb või rool ei toimi täpselt nii nagu peaks, tasub enne ülevaatust minna töökotta kontrolli. Samuti kontrolli, et piduripedaal ei vaju liiga põhja ja käsipidur töötab korralikult. Vajadusel lase need korda teha.

Rooste ja kere

Enne ülevaatusele minekut kontrolli üle, ega autol ei ole kuskil läbivat roostet.

Aku ja signaal

Vaata üle aku kinnitused – aku peab püsima korralikult oma kohal ja ei tohi loksuda. Samuti kontrolli, kas auto signaal töötab.

Korduvülevaatus, kui auto korraliselt ülevaatuselt läbi ei saa

Kui ülevaatusel leitakse vead, mille tõttu ei saa autot ülevaatuselt läbi lasta, tuleb minna korduvülevaatusele, mis tähendab, et sulle antakse 30 päeva aega probleemsed kohad korda teha. Autol on selle 30 päeva jooksul kehtiv ülevaatus. Korduvülevaatusele tuleb minna samasse ülevaatuspunkti, kus see määrati.

Tehniliselt korras auto on ohutu sõidu alus

Tehniliselt korras ja kontrollitud autoga on sõit turvalisem ja võimalikke murekohti vähem. Et ülevaatus kulgeks sujuvalt, tasub oma sõiduk enne hoolega üle vaadata.

Lisaks tehnoülevaatusele ei tohiks kõigi liiklejate ohutuse mõttes unustada ka kehtivat liikluskindlustust, mis on igale autole kohustuslik. Kui tahad aga veelgi rohkem kindlustunnet, eriti kui kasutad autot igapäevaselt või sõidad palju linnas, tasub mõelda ka kaskokindlustuse tegemise peale.

Balcia pakub nii kaskot kui liikluskindlustust, mida saad mugavalt just enda vajadustele vastavalt veebis vormistada. Nii saad rahulikult keskenduda sõidule ja olla kindel, et sul on olemas vajalik tugi ka siis, kui midagi peaks juhtuma. Auto tehnilist korrasolekut ja korralikku kindlustuskaitset kombineerides lood endale ja oma autole kindla aluse muretuks liiklemiseks.