Miks lamellrehvide kasutamine pole suvel mõistlik?

Suve saabudes, kui päevad lähevad pikemaks ja ilm soojemaks, tekib paljudel autojuhtidel küsimus: kui talverehvid on suvel üldiselt keelatud, siis miks lamellrehvidega sõita tohib, kas see on ka mõistlik ja kuidas lamellrehv suverehvist erineb? Tehniliselt on see küll lubatud, ent tegelikkuses võivad lamellehvid suvel ohustada nii sinu turvalisust kui ka rahakotti. Rehvid, mis on mõeldud talveoludes sõitmiseks, ei käitu suvisel kuumal asfaldil samamoodi nagu suverehvid.
Selgitame lähemalt, miks suvel lamellrehvidega sõitma ei peaks. Vaatame, millised on rehvide tehnilised erinevused, kuidas need mõjutavad sõiduomadusi ning millistes olukordades võiks aastaringsete rehvide kasutamist siiski kaaluda.
Lamellrehvid ei ole suvel sama töökindlad, kui talvel
Lamellrehvid on loodud külma ilmaga sõitmiseks. Nende kummisegu on pehmem ja elastsem, et säilitada haarduvus ka miinuskraadide juures. Kui aga temperatuur tõuseb üle +7 °C, muutub see sama kummisegu liiga pehmeks, mis tähendab, et siis on õige aeg rehvid vahetada. Lamellidega sellistes oludes sõitmise tulemuseks ongi see, et rehvid hakkavad kuuma asfaldi peal oluliselt kiiremini kuluma. Uuringud on näidanud, et suverehvidega võrreldes võivad lamellrehvid suvel lausa kuni 60% kiiremini kuluda.
Lisaks kulumisele mõjutab pehme rehvisegu ka sõiduohutust. Suvekuumuses ei paku lamellrehv enam piisavalt jäikust, et teravaid manöövreid ohutult teha või äkkpidurdustega toime tulla. Auto muutub "ujuvamaks", juhitavus on halvem ja pidurdusteekond pikeneb. Ehkki lamellidega sõites võib tunduda, et erinevus ei ole väga suur, võib hädaolukorras just see vahe määrata, kas kokkupõrge toimub või mitte.
Suverehvidel on selge eelis juhitavuse ja pidurdusteekonna poolest
Üks olulisemaid argumente lamellrehvide suvise kasutamise vastu on nende oluliselt kehvem pidurdusvõime võrreldes suverehvidega. Mitmed sõltumatud testid on näidanud, et kuival teekattel võib lamellrehvi pidurdusteekond olla suverehvist kuni 10% pikem, märjal teel aga lausa kuni 26% pikem. See tähendab, et hädapidurduse korral on teatud kiirustel lamellrehvidega peatumiseks vaja mitut lisameetrit.
Nagu eelnevalt mainitud kannatab lisaks pikemale pidurdusteekonnale ka auto juhitavus. Lamellrehvi muster ja pehme kummisegu on mõeldud külmale, lumisele ja libedale teepinnale. Suvel kuuma asfaldi peal kaotab selline rehv oma jäikuse ning muutub ebastabiilseks. Kurvides läheb auto kergemini külglibisemisse ning auto reageerib rooliliigutustele halvemini.
Kui eesmärk on turvaline ja kindel sõit ka suvistes teeoludes, on suverehvid kahtlemata parem ja mõistlikum valik.
Lamellrehvid suvel tõstavad kütusekulu ning mõjutavad sõidumugavust
Lisaks ohutusele mõjutab lamellide kasutamine suvel ka igapäevast sõidumugavust ja sinu rahakotti. Pehmema seguga rehvidel on soojal ajal suurem veeretakistus, mis tähendab, et auto peab liikumiseks rohkem energiat kulutama. Selle tulemusena tõuseb ka kütusekulu, mis pika aja jooksul kujuneb märgatavaks lisakuluks, eriti kui sõidad autoga tihti.
Lamellrehvidele iseloomulik sügavam ja pehmem muster tekitab suvisel kuival asfaldil olukorra, kus auto võib teel "ujuda", kuna rehv ei haaku teekattega sama hästi kui suverehv. See kõik mõjutab otseselt ka sõidukogemust. Suverehvidega on liikumine kindlasti stabiilsem ja ökonoomsem.
Mis olukordades võiksid lamellid suvel sõitmiseks siiski sobida?
Kuigi üldjuhul ei ole lamellrehvid suveks mõistlik valik, leidub ka olukordi, kus nende kasutamine võib olla põhjendatud. Kui inimene sõidab väga vähe ja peamiselt aeglasel kiirusel linnaliikluses, võib lamellrehvide aastaringne kasutus olla sobivaks lahenduseks, mis ei mõjuta sõiduohutust, -mugavust ja rahakotti nii suurel määral. Samuti võib aastaringselt lamellidega sõitmine sobida juhile, kellel puudub võimalus või soov hooajati rehve vahetada.
Sellegipoolest tuleb arvestada, et isegi väikese läbisõidu puhul ei ole lamellrehv suvisel ajal kunagi nii ohutu ega ökonoomne kui suverehv. Pehmem kummisegu võib kuuma ilmaga hakata pragunema ning rehvi mustriomadused ei paku vajalikku pidurdus- ja haardevõimet, eriti kui tee on märg või kui sõidetakse suuremal kiirusel.
Vali täiendav kaitse Balciast
Isegi kui sul on õiged rehvid all ning sõidad rahulikult ja hoolikalt liiklust jälgides, ei saa kõiki olukordi ette näha. Seepärast tasub lisaks ohutule rehvivalikule mõelda ka kindlustuskaitsele, mis aitab ootamatuste korral lisakulusid ja stressi vähendada.
Balcia liikluskindlustus katab kahjud, mille põhjustad liiklusõnnetuse korral teistele osapooltele.
Kui soovid lisakaitset ka oma sõidukile, tasub kaaluda ka kaskokindlustust. Kasko katab näiteks olukorrad, kus satud omal süül avariisse, auto saab kahjustada parklas või loodusjõudude tõttu, või kui süüdlast ei ole võimalik tuvastada. Nii oled kaitstud mitte ainult teiste, vaid ka enda põhjustatud kahjude eest ning pead kahju korral tasuma vaid kasko omavastutuse osa.
Rehvid on liiklusohutuse alus, aga kindlustus on see, mis aitab siis, kui midagi ikkagi juhtub. Vaata Balcia pakutavaid lahendusi ja vali kaitse, mis sobib sinu igapäevaste vajadustega.