Kuidas auto avarii kontrolli teha?

Kuidas auto avarii kontrolli teha?

Kui plaanid osta kasutatud sõidukit, siis pelgalt läikiv värv ja puhas salong ei pruugi veel tähendada, et tegu on tõesti korraliku masinaga. Auto võib olla varasemalt sattunud sellisesse avariisse, mis esmapilgul silma ei paista, kuid mis mõjutab otseselt nii auto turvalisust, töökindlust kui ka järelturuväärtust. Korralikult taastamata kahjustused võivad kaasa tuua hilisemaid lisakulusid või halvemal juhul isegi sõidu ohtlikuks muuta.

Avariiline taust ei tähenda ilmtingimata, et auto on halb valik – oluline on välja selgitada, mis on juhtunud ja kuidas seda on parandatud.

Selles artiklis vaatame, miks tasub auto avariilisust kontrollida, kust sellist infot leida ning mida teha juhul, kui selgub, et auto on varasemalt avariides osalenud.

Miks on oluline kontrollida, kas auto on avariiline olnud?

Ka kasutatud auto ostmine on üpriski suur väljaminek, mistõttu ei taha keegi hiljem avastada, et tema uus auto on varasemalt raskelt avariiline olnud. Kahjuks ei pruugi varasemad avariid alati palja silmaga vaadates välja paista, eriti kui remont on tehtud pealtnäha korralikult. Probleem ongi selles "pealtnäha korralikus" remondis, sest isegi väiksemat sorti kokkupõrked võivad jätta jälje auto konstruktsioonile, juhitavusele või töökindlusele. Seepärast on oluline kindlaks teha, et avariijärgne remont on ka reaalselt korralikult tehtud.

Avariilise auto puhul võib midagi korrast ära olla näiteks turvapadjade, kere sümmeetrilisuse või roostekaitsega. Kui parandustööd pole tehtud korralikult, võib rooste hakata levima just sealt, kus kere kannatada sai. Samuti ei pruugi juba avanenud turvapadjad välja vahetatud olla või ei tööta need enam nii nagu peaksid. Kõik need asjad mõjutavad otseselt auto ohutust ja võivad hiljem ebameeldivaid üllatusi valmistada ja seda nii auto tehnoülevaatusel või ka liikluses osaledes.

Avariilisus mõjutab ka auto hinda. Kui hiljem selgub, et auto on avariis osalenud ja seda ostjale ei mainitud, võib see tekitada arusaamatusi ning see võib ostjale põhjustada lisaväljaminekuid. Seetõttu on igati mõistlik auto avarii kontroll enne ostu ära teha. Nii tead täpselt, mis minevikuga auto sulle müüakse ja saad seega teadliku otsuse teha.

Kust ja kuidas kontrollida sõiduki avariiajalugu?

Eestis saab auto avariiajaloo kontrolli teha üsna lihtsalt ja täiesti tasuta. Eesti Liikluskindlustuse Fondi lehel saab sisestada auto registreerimisnumbri või VIN-koodi ning vaadata, kas see on mõnes liiklusõnnetuses osalenud. Näha saab muu hulgas avarii toimumise aega, kohta, osalenud sõidukeid, kes oli õnnetuse põhjustaja, kui suur oli kahju (hüvitise suurusvahemik) ning milline kindlustusfirma juhtumiga tegeles.

Kui aga auto on varem kasutusel olnud mõnes teises riigis, tasub lisaks kaaluda ka tasulise kontrolli tegemist. Selliseid teenuseid pakuvad näiteks carVertical ja AutoDNA, mis koondavad andmeid erinevatest rahvusvahelistest registritest ja kindlustusfirmadelt. Nende kaudu saab teada, kas autol on olnud varasemaid kindlustusjuhtumeid ning mõnikord on olemas ka fotod toimunud avariidest. Samuti annavad need platvormid palju muud infot, mida tasuta allikatest ei saa.

Auto avarii kontroll VIN-koodi abil

VIN-koodi alusel auto ajaloo kontrolli tegemine on kõige kindlam viis auto ajaloo uurimiseks, sest erinevalt numbrimärgist jääb auto VIN-kood kogu selle eluea jooksul samaks. Numbrimärki saab vahetada, aga VIN-kood on justkui auto isikukood. Seetõttu annab VIN-koodi põhjal tehtud kontroll palju kindlama pildi auto tegelikust taustast, olenemata sellest, millises riigis või millise numbrimärgiga auto varem arvel on olnud.

Mida teha, kui selgub, et auto on avariiline olnud?

Kui taustakontrolli tulemusel selgub, et auto ongi avariis osalenud, ei tasu kohe paanikasse sattuda. Esmalt tasub välja selgitada, mis laadi kahjuga oli tegu. Kõik toimunud avariid ei tähenda kohe seda, et auto on kindlasti kehvas seisukorras. Näiteks võib tegu olla vaid väikese parklamõlkimisega, mis ei mõjuta sõiduki turvalisust ega töökorda. Samas, kui jutt käib tõsisemast kokkupõrkest, kus on kahjustada saanud näiteks auto kandvad konstruktsioonid või turvapadjad, tuleb kindlasti asjaoludesse põhjalikumalt süveneda.

Kui avarii kontrollist selgub, et auto on saanud suuremaid kahjustusi, tasub küsida müüjalt lisainfot: kas on olemas remondiarved, fotod tööde tegemise ajast või teada, millises töökojas remont tehti. Tõsiseltvõetav müüja ei pelga sellist infot jagada. Kui sa ka siis kahtled auto korrasolekus, võib olla mõistlik teha auto ostueelne kontroll ehk lasta auto üle vaadata sõltumatul spetsialistil, kes oskab hinnata remonditööde kvaliteeti ja auto tegelikku seisukorda.

Lisaks tehnilisele poolele mängib avariiinfo olulist rolli ka sõiduki hinna kujundamisel. Kui auto on olnud avariiline, on see hea alus hinnaläbirääkimisteks.

Kui autoga toimunud avariid on suureulatuslikud või sa ei saa nende kohta täielikku infot, tasub läbi mõelda, kas see auto on investeeringuna mõistlik. Halvasti taastatud sõiduk võib tulevikus põhjustada sulle lisakulusid, probleeme tehnoülevaatusel või raskusi auto müümisega.

Kindlustunne ja ohutus ennekõike

Kasutatud auto ostmine on veidi nagu kotis põrsa ostmine – palja silmaga kontrollides ei tea sa kunagi 100% täpselt, mis minevik sel sõidukil on olnud. Just seetõttu ongi avariiinfo kontrollimine nii oluline. Üks lihtne VIN-koodipõhine päring annab sulle selgema pildi, kas auto on varasemalt tõsiseid kahjustusi saanud, millised tööd on tehtud ja kas kõik klapib sellega, mida müüja sulle räägib.

Kui auto taust on kontrollitud ja valik tehtud, tasub kohe mõelda ka kindlustusele. Balcia pakub nii liikluskindlustust kui kaskot, et saaksid kohe muretult rooli istuda.

Mida teadlikum oled ostuhetkel, seda kindlam on tunne pärast ostu sooritamist. Kontrolli, küsi, võrdle ja kindlusta, kui otsus on tehtud!