Auto mahakandmine või remont? Kuidas kindlustus otsuse teeb?

Auto mahakandmine või remont? Kuidas kindlustus otsuse teeb?

Liikluses toimunud avarii on iga autojuhi jaoks stressirohke kogemus. Kui sinu auto sai õnnetuses kannatada, siis pärast esialgset šokki tekib sageli ka küsimus: kas kindlustus suunab auto remonti või kantakse see hoopis maha? Auto mahakandmine ei sõltu ainult kahjustuse ulatusest, vaid ka kindlustuse poolsetest kahju hindamise nüansidest.

Mis on auto mahakandmine?

Auto mahakandmine tähendab, et kindlustus loeb sõiduki majanduslikult või tehniliselt hävinuks. See ei tähenda alati, et autot pole võimalik füüsiliselt parandada, vaid pigem seda, et remondikulu ületab rahaliselt auto väärtuse.

Mahakandmise puhul märgitakse Transpordiameti poolt sõiduki ülevaatuse otsuse juurde, et ülevaatuse otsus on negatiivne ja märge, et auto on majanduslikus mõttes hävinud. Seda märget näeb Transpordiameti e-teeninduses sõiduki detailvaates tehnoülevaatuste andmete all ning korduva või korralise ülevaatuse asemel on märge "liiklusõnnetus".

Kuidas kindlustus otsustab sõiduki remondi või mahakandmise vahel?

Kindlustuse vaatenurgast ei ole mõistlik investeerida auto remontimisse rohkem raha, kui auto enne õnnetust väärt oli.

Kindlustuse otsus põhineb ekspertiisil. Kahjukäsitleja hindab auto seisukorda, remondikulusid ja selle turuväärtust. Kui remondikulud on auto väärtusest kõvasti väiksemad, on tavaliselt mõistlik auto parandada. Sellisel juhul tehakse vajalikud tööd kas kindlustuse partnerremonditöökojas või omaniku valitud töökojas. Kindlustuse eesmärk on tagada, et auto oleks pärast remonti taas ohutu ja kasutuskõlblik. Tööde kvaliteet on seetõttu väga oluline.

Kui aga remondikulu ületab teatud piiri (mis on tavaliselt 70% sõiduki turuväärtusest), loetakse auto mahakandmisele kuuluvaks. Seega sõltub remontimise otsus ka auto turuväärtusest. Vanemate autode puhul tuleb nende mahakandmist tihti ette, sest kui sõiduki hind on 800 eurot, aga remont läheks maksma 600 eurot, pole juba rahaliselt mõistlik neid töid ette võtta. Uuemate ja kallimate autode puhul on auto mahakandmine pigem harv juhus, sest remondikulud ei erine nii suurel määral vanade autode remondikuludest, küll aga on suur erinevus auto turuväärtuses.

Mis juhtub, kui auto kantakse maha?

Kui kindlustus otsustab auto maha kanda, makstakse omanikule (või liisinguandjale) välja hüvitis, mis vastab auto turuväärtusele vahetult enne õnnetust. Hüvitis ei pruugi võrduda uue samasuguse auto ostuhinnaga, vaid pigem turuhinnaga, millega sarnast autot tavaliselt müüakse.

Mis saab auto jääkidest? Omanik võib need jätta endale ja müüa näiteks varuosadeks või anda jäägid kindlustusele. Kui omanik jätab jäägid endale, arvestatakse nende väärtus hüvitisest maha. Kui aga jäägid lähevad kindlustusele, saab omanik hüvitise täismahus.

Auto omanik ei ole protsessis passiivne pealtvaataja

Auto omanikul on võimalus kindlustuse otsus vaidlustada või küsida täiendavat eksperthinnangut, kui talle tundub, et auto turuväärtus on hinnatud liiga madalaks või remondikulu liiga kõrgeks.

Kindlustuskaitse on oluline igal juhul

Isegi, kui oled pettunud kindlustuse otsuses, et sinu autot ei ole mõtet remontida ning see märgitakse liiklusregistris mahakantuks, on kindlustuskaitse sellegipoolest oluline abimees. Kui liiklusõnnetuses oli süüdi keegi teine, siis katab tema liikluskindlustus sinu auto turuväärtuse. Vastasel juhul peaksid ise uue auto ostmisel oma rahakotti kergendama. Kui olid õnnetuses ise süüdi, siis liikluskindlustus sinu kulusid ei hüvita ning sel juhul on abiks hoopis kasko. Võta kindlustuskaitset alati tõsiselt, sest see annab sulle turvatunde, et niigi täbaras olukorras ei jää sa rahaliselt täiesti omapäi.